Tågkonduktörer, tyska tanter och rabarberglass

Nu sitter jag på tåg nr 4, om trekvart är det meningen att jag ska vara i Hamburg för att hoppa på tåg nr 5 till Köpenhamn men dessvärre har vi fastnat ganska länge i Bremen. Ska försöka fråga någon som går förbi om vi blir sena, har redan ont om tid mellan bytena.

Dagen har varit ganska nervös, även om det har känts värre förut än under själva resan. Jag gör ganska ofta så, blåser upp små saker och går och oroar mig jätte mycket. Sen när det väl kommer är jag relativt lugn. Jag och Anna gick upp ganska tidigt imorse för att hinna gå och fråga på stationen om dem papper jag hade kunde räcka som biljett. Det är ett kvitto med både vagn, platsreservation och referensnummer så vi tänkte att det borde vara okej. Men eftersom vi var i Belgien och inte Tyskland kunde de inte svara på stationen utan sa att vi skulle prata med konduktören.

 

Så när tåget rullade in två minuter förre avgång sprang vi fram till närmsta konduktör som sprang vidare till någon annan som sa att vi inte kunde åka med bara det pappret och att biljetter ombord kostade 58 euro, då bara till Köln. Jag hann tänka tusen tankar om flyg och senare tåg, men sekunden efter började de stänga dörrarna så jag kastade mig på tåget och hann knappt säga hej då till Anna. I början stod jag bara upp, eftersom jag var lite osäker på vad jag skulle göra, så det tog ett tag innan några kom förbi och undrade om någon kollat mina biljetter. En av dem var han som tidigare sagt nej och den andra var en kvinna som gått och kollat biljetterna tidigare. Ganska snabbt kom ju han ihåg mig och de började diskutera massa på tyska och kollade på papprena och frågade hur och när jag bokat. Inte för att jag förstod vad dem sa men så småningom kom dem i alla fall fram till att de skulle låtsas som att de missat mig, jag fick alltså åka med pappersbiljetten.

 

När jag kom till Köln så tänkte jag att det vore lite enklare att reda ut allt eftersom jag då kunde få tag på Deutsche Bahn. Men där sa de bara samma sak, eftersom det är biljetter bokade på internet kunde de inte göra något utan tyckte att jag skulle köpa nya och sen ansöka om refund. Han trodde till och med att jag kunde få pengarna tillbaka för dem nya biljetterna eftersom dem var betydligt dyrare. Med en känsla av att det räckte med spänning och med tanke på att de två kommande bytena skulle ske med bara 5 respektive 15 minuter så bestämde jag mig för att köpa biljetter. Om jag gjort rätt val vet jag nog inte förrän jag vet om Bahn ger mig pengarna tillbaka för den dyra resan jag nu var tvungen att köpa.

 

Med tanke på att jag nu precis fått reda på att vi är 30 minuter sena och jag därför kommer missa mitt nästa tåg så tänker jag mig att det förenklar att då ha giltiga biljetter. Det blir svårt för dem att både låtsas som att de har missat mig och hjälpa mig med att komma vidare. Kommer jag inte fram till Köpenhamn ikväll så tänker jag nästan kräva att jag får pengarna tillbaka för alla biljetter jag köpt.

 

Förutom allt det här krånglet så är jag väldigt nöjd med mitt val att ta tåget hem. Det är skönt att hinna ta in att jag reser och att jag åker från ett ställe till ett annat. Jag tycker om att sitta på tåg och bara titta ut, läsa en bok, slumra till lite och prata med den tyska tanten bredvid. Däremot tycker jag inte om att ta flyg, har aldrig gillat alla tullar, passkontroller och den torra luften inne i flygplanet. Om jag kan håller jag mig vid marken där jag kan se naturen och städerna jag passerar.

 

xxx

 

Uppdatering: Tåget mot Köpenhamn väntade in alla passagerare från det andra tåget, så det blev inga problem med det. Efter ett par timmar åkte vi till min förvåning ombord på en färja, jag är aldrig beredd på sånt men ser det alltid som en trevlig överraskning. Efter en del förseningar på tåg nr 6 och taxi sista biten så kom jag fram till mormor och Alf vid halv tolv igår. På morgonen åt vi hembakat bröd och hemgjord rabarberglass och sedan fick jag skjuts till stationen. Där satte jag mig på tåg nr 7 mot Stockholm. På stockholm central mötte Helen och Linnéa upp mig med blommor och klubba och på vägen hem mötte Elsa och Märta, som jag brukar vara barnvakt åt, upp mig med en hemmagjord blomma. Känner mig väldigt välkomnad. Kvällen har snabbt passerat med bad, grillning, chokladfondue och lekar med fina vännena och familjen. Nu ligger jag i min säng i mitt hem på gebers, det känns härligt att vara hemma!

 

St Pancras i London

 

Falafel i Bryssel

 

Köln Hbf i Köln

 

Snabbt byte och foto från tåget i Hamburg

 

Pioneer i mormors och Alfs fantatiska trädgård



Kommentarer
Postat av: mormor

Nej, nej det är vallmo, inte pioner, inköpta i fröform på ett slott i Frankrike, Jag trodde de var ömtåliga men de sprider sig som maskrosor om de bara får en chans.

Det var mysigt att ha dig här, kram mormor

P.S. Hur har du det ve 27 ??? Skulle det vara en lämplig vecka för besök från mig och Alf ?

2011-06-07 @ 19:32:43
Postat av: mormor

P.S. Bilden är jättefin, vi ses snart, kram mormor

2011-06-09 @ 13:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0