Bryssel, belgiska våfflor och cirkus

Jag borde väl skriva ett inlägg om själva Bryssel också och inte bara om resan och tider (det ligger två inlägg nedanför om det). Jag har aldrig varit i Bryssel förut, eller åtminstone inte som jag själv vet. Men man ska ju aldrig säga aldrig för då kommer väl mina föräldrar skriva en kommentar där det står typ ”Jo, du var i Bryssel när du var 1 år, 11 månader och 3 dagar gammal. Du var med i en demonstration mot kärnkraft och vi sov i en skola tillsammans med 57 andra demonstranter. Du sprang runt och pratade med alla och fick sockerkakor av främmande människor som sen blev utskällda av en höggravid Paula.” Det låter som min barndom exakt faktiskt. Stämmer det också eller?

Hur som helst, tillbaka till den tid när jag är 21 år och 2 dagar, med andra ord i fredags. Jag kom fram till Bryssel klockan åtta, en timma och trekvart försent. Så fort jag klev av bussen stod Anna precis framför mig och jag som var helt oförbered blev nästan rädd men såklart otroligt glad. Vi åkte direkt hem till Anna och lagade hennes speciella vårrullar med någon konstig rissak runt som jag ska se om jag hittar i Chinatown i London. Sen satt vi och pratade en massa och drack te, ända tills vi gick och la oss runt tolv.  Vi kom fram till att sist vi träffades måste ha varit i somras vilket ju är otroligt länge sen, ändå är det alltid som att vi har umgåtts varje dag vilket ju är väldigt härligt. Lägenheten var verkligen världens mysigaste och det kändes som att den passade perfekt för Anna. Den är väldigt liten men ganska lagom för en person och ligger högst upp så den har två stora takfönster. På väggarna har Anna satt upp massa fina saker, som tillexempel hennes masker och ett stort foto på henne och Julle när de uppträder. I köket hänger alla nödvändigheter på en skidstav och sängen (sängarna när jag var där) är mjuka madrasser på golvet.

 

 

På lördagsmorgon gick Anna ner till bageriet och köpte croissanter till frukost och sen begav vi oss mot stan för att ”göra Bryssel”. Vi gick förbi en del av EU kontoret och massa andra stora pampiga byggnader. Vi gick på den stora shoppinggatan och jämförde den med Drottninggatan och Oxford Street, den hamnade jämsides med drottninggatan både i storlek och antal människor. Oxford Street hamnade långt förre. Vi åt lunch på en thairestaurang där de gör sina egna nudlar, riktigt gott. Vi vandrade till deras stora torg som jag redan glömt namnet på men som i alla fall omringades av vackra och stora byggnader. Där köpte vi belgisk choklad till min värdfamilj och varsin belgisk våffla. Vi gick till Parc/Park och tog bussen hem via andra delen av EU kontoret. När vi kom hem till Anna så var vi helt slut, därför satte vi på ”Kalle och chokladfabriken” som hon lånat av en kompis och aldrig sett förut. Vi hann inte riktigt se hela innan det var dags att laga middag och sen bege sig in till stan igen för att gå till ett ställe där de skulle ha någon slags öppen scen för cirkusartister. Det var ett väldigt häftigt ställe, det var som ett permanent cirkustält mitt inne i stan med bar och bord runt själva scenen. Vi köpte varsin öl och satte oss vid ett bord och så småningom började Annas vänner droppa in. De första som kom hälsade jag på med handskakning men snart så insåg jag att det såklart är kindpuss som gäller. Lite konstigt tycker jag när det är människor man aldrig träffat förut, men man får ju ta seden dit man kommer. Efter showen gick jag och Anna till ett område med massa pubar och delade på en drink och kände sen att det kunde räcka ganska bra för dagen. Så vi köpte en gigantisk pommesfrites och tog sista tunnelbanan hem, såg resten av filmen och somnade sedan gott.

 

 

xxx


Kommentarer
Postat av: Simone

Åhh vilka fina tjejor ni ÄR! Saknar er båda <3

2011-03-28 @ 02:29:57
URL: http://http://saganomsimone.blogspot.com/
Postat av: Paula

ALLT utom platsen stämmer mycket bra! Paris har du varit i, och olika platser i Spanien, och utskällda sötsaksgivare har du erfarit när mamman var gravid, och demonstrationer har du varit med på och festivaler och konferenser med en massa människor som du gått runt och stiftat bekantskap med - men alltså inte i Bryssel...

2011-03-28 @ 23:07:03
Postat av: Paula

Förresten tror jag att de där kärnkraftsdemonstrationerna och översovandet i skolor med likasinnade var innan du var född...

2011-03-31 @ 19:37:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0