Massa jul, en pansarvagn och vågen

Nu är jag ute ur dimman igen, i dubbel bemärkelse. Tillbaka från dimmornas stad, Amsterdam, och tillbaka på bloggen efter ett väldigt långt uppehåll. Skyller på familjen som har hållit mig sysselsatt hela veckan plus två helger. Tänkte i alla fall börja med förra helgen när inte bara familjen var här utan även Anna, Julle och Moa. För ovanlighetens skull tog jag inte tusentals foton, men i alla fall tillräckligt många för att kunne berätta om helgen.

Fredag:

Efter lite krångel med att få ihop alla som anlände från olika håll åkte vi tillsammans till Camden Market. Vi började med lunch på Loving Hut (som har vegansk fish&chips) och gick sen runt bland alla affärer och stånd. Vi avslutade rundan på en traditionell engelsk pub och sen middag i Soho. Vid åtta tiden trodde vi alla att klockan snart var midnatt, jag eftersom jag var sjuk och allmänt trött och resterande för att dem gått upp i ottan. Så vi begav oss hemåt och sov sedan gott och länge. Tjejerna sov här ihopträngda i mitt lilla rum medan familjen hade bokat ett bed and breakfast.

Lördag:

Vi började dagen med turistande på Harrods, tittade in julavdelningen och mathallen. Båda var ganska imponerande.


Sedan begav sig Anna, Julle och Moa upp på Oxford street medan vi andra vilade lite i Hyde Park och sen cyklade till...


...Saf för lunch.


I samma byggnad ligger Whole Foods så där tog vi också ett varv, tittade på deras roliga pumpor, provsmakade massor och köpte lite småsaker.


Eftersom jag var för sjuk/trött för långa cykelturer så blev det sedan buss mot Piccadillly och till min förtjusning så kom en riktigt gammaldags buss. Ni vet en sån där som är öppen där bak som folk brukade hoppa på i farten förut. En sak jag kan kryssa av "To Do in London" listan.


Pappa och Mamma på bussen.


Vi tog oss till Coven Garden där det var fullt med människor, julljus, glitter och artister.


Där fanns också en gigantisk gran som påminde mig om den på skeppsbron.


När vi fått nog av trängseln så gick vi ner och kikade lite på Themsen, det var väldigt fint i mörkret med London Eye och Big Ben som lyste ståtligt. Kvällen spenderade vi i Soho med Thai buffe och engelsk pub.

Söndag:


Anna, Julle och Moa behövde ge sig iväg ganska tidigt så eftersom jag ändå var uppe så åkte jag till familjens B&B och åt frukost med dem. Det här var utsikten från deras rum, inte så illa va?


När vi ätit klart så hoppade vi på en buss och sen tunnelbana till Liverpool Street.


Söndag är ju nämligen Brick Lane dag så där gick vi runt ett tag och letade julklappar och åt mat.


Tyvärr fick mamma lite migränkänningar så vi tog en paus i parken i närheten så att hon kunde slumra lite.


Området kring Brick Lane är alltid fullt av streetart, här är ju en ganska udda variant får jag säga. Tänk att hitta bilen så här på morgonen när du ska till jobbet! Hur som helst tycker jag att den är mycket finare stickad än i den vanliga varianten.


När vi sett (typ) hela marknaden åkte vi ner till Tower Hill och tittade på hamnområdet där, sedan promenerade vi över Tower Bridge till Southbank.


Där hittade vi en fin fontän med en liten grön glasflaska i, hyrde sedan cyklar och begav oss på jakt efter ett tips från våra grannar.


Efter några kringelikrokar såg vi något skymta bakom ett stängsel av blommor.


En hel pansarvagn står där mitt i bostadsområdet. Historen bakom den är att mannen som ägde marken fick nej av byggnadsnämden till att bygga hyreshus. Istället ansökte han då om att placera en "tank" på marken, vilket han fick ja till eftersom nämnden såg en "septic tank" framför sig. Men så var alltså inte fallet, så nu har den stått där länge och med mynningen riktad mot byggnadsnämden.


När vi tittat och fotat klart cyklade vi tillbaka till Themsen och sen längs Southbank, förbi upplysta The Globe till exempel.


När vi var tillräckligt trötta och kalla så ledde vi cyklarna över Millenium Bridge, lämnade tillbaka dem på andra sidan Themsen och letade upp en vegorestaurang.


Vi hamnade på en som heter "222 veggie vegan" där de hade helt otrolig mat, absolut bästa i London. Mätt och belåten åkte jag sedan hem för ännu en arbetsvecka. Den blev dock inte riktigt som vanligt eftersom familjen var kvar veckan ut, på måndagen åt vi middag ute...

Tisdag:

...spelade Sverige mot England på nybyggda Wembley Stadium. 48 000 människor var där trots att det bara var en träningsmatch.


Pappa lyckades till och med lura med mamma även om hon och jag tittade minst lika mycket på publiken som på själva matchen. Även om det inte syns jätte tydligt gjorde de nämligen vågen, flera varv skickades den runt, runt.

Onsdag:

Jag tog ledigt halva dagen för att kunna möta upp familjen i vackra Brighton.


Vi satt på stranden och fikade ett tag, gick ut på piren, tittade i affärer och åt middag på en vegetarisk pub.


På torsdag kväll tog vi båten till Amsterdam men det tänkte jag skriva om en annan gång, kanske imorgon om jag är snabb. Nu ska jag i alla fall sova!

xxx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0