Dimma, kanaler, cyklar och spegelljus

Helgen spenderade jag ju som tidigare nämnt i Amsterdam med familjen. Staden har egentligen aldrig lockat mig tidigare men nu är jag väldigt glad att jag varit där, för fy fasen vad vackert det var. Börjar tänka att jag nog någon gång i livet måste ge mig ut på en tågtripp i Europa, det finns så otroligt många vackra, konstiga, pittoreska, galna, mysiga små städer som man kan missa annars. Det här är i alla fall vad vi har gjort i vackra Amsterdam:

Vi började resan med båt från Harwich och blev väckta nästa morgon av en kvinna som skrek i mikrofonen att vi började närma oss destinationen.


Efter två tåg kom vi sedan fram till Amsterdam med alla dess vatten och kanaler.


Vi tittade runt lite på en marknad och hittade svenska vävnader som fick stanna kvar och vantar som fick följa med hem.


Vi såg gamla skyltar på nya affärer, och troligen tvärtom också.


Vi gjorde som resten av Amsterdam och hyrde cyklar för att transportera oss på.


Vi tog en liten båttur genom Amsterdams kanaler.





Förresten så bodde vi på en båt också. Dock inte någon av dem på bilderna utan på ett lite större skepp.


Vi gick och tittade på Anne Franks hus som står i mitten på det här fotot.


Vi såg även Amsterdams äldsta hus som även det är i mitten.


Vi passerade Amsterdams central station med tillhörande turistinformation ett antal gånger.


Vi hittade ett torg som var ockuperat av aktivister.



Vi cyklade tvärs och kors över alla kanaler och njöt av utsikten.


Vi promenerade/cyklade runt i hela stan för att hitta bra vegorestauranger...


...och vi hittade några bra också, med roliga tak, fina lampor och träd på väggarna.


Vi såg Amsterdams ljus spegla sig i vattnet när mörkret och med det dimman och kylan föll.




Sen blev det tidig söndagmorgon och familjen satte sig på det första av tågen mot Stockholm och jag på bussen tillbaka till London. 9 timmar, två passkontroller, en buss-på-tåg-genom-tunnel-färd och en spännande bok senare var jag återigen i mitt lilla rum.


Där jag även befinner mig nu, redo att sova!

xxx

Kommentarer
Postat av: mormor

Det här är min spännande följetong som jag går in och kollar nästan varje dag, kram mormor

2011-11-23 @ 19:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0