Murgröna, risgrynsgröt och en knug

Glad första advent! Jag har tyvärr inte lyckats köpa några ljus till min lilla adventsljusstake som jag fick av farmor när jag var i USA för två år sen, men jag har i alla fall massa tända ljus och har ätit saffrans gifflar. Så lite julkänsla i alla fall. I övrigt har dagen varit ganska långt från julig. Jag och Pia möttes upp vid ett för upptäcksfärd i det soliga och varma (för att vara slutet av november i alla fall) London. Vi tog northern line upp till Old street och letade sedan rätt på dagens mål; Columbia road flower market. Där gick vi runt ett tag, njöt av solen, trängdes med människor och lyssnade på de skrikande försäljarna. Vi gick också in i massa små söta butiker som låg längst gatan. Jag köpte en liten murgrönsliknande sak för en pund så nu har jag det ännu hemtrevligare i mitt lilla rum. När vi tyckte att vi hade sett allt så promenerade vi ca 10 minuter ner till Brick Lane. Som jag nämnt tusen gånger tidigare så är det absolut bästa söndags sysslan. Vi köpte massor med mat, inklusive världens godaste malaysiska pannkaka med äpple och kanel, och gick därifrån proppmätta. Vi fyndade båda lite småsaker på marknaden och tog sedan bussen hem, helt slutkörda.


Columbia road flower market



Små söta affärer med små söta saker i.

Igår träffade jag Karolin i kaoset på Oxford street, vi tog oss snabbt upp på en liten tvärgata och hittade ett lunchställe. Efter två delade mackor och varsin cappuccino bestämde vi oss för att ta en kort vända till Scandinavian Kitchen när vi ändå var så nära. Jag gick därifrån med risgrynsgröt på tub (jag vet, inte så kul med tub, men bättre än inget) och pepparkaksdeg. Så nu jäklar ska det bakas med barnen, fast jag har en känsla av att det mest är jag som kommer göra bakandet och dem ätandet... Sen fortsatte vi i samma skandinaviska anda och promenerade förbi oxfordsstreets kaos, julavdelningen på liberty, folkmängden på carnaby street och slutade på Nordic bakery. Där köpte vi en gigantisk kanelbulle att dela på som inte alls var som en riktig svensk kanelbulle. Men det luktade åtminstone gott därinne och bullen var faktiskt god ändå. Vi gick vidare ner mot Charing Cross där vi skildes åt, hon tog tåget och jag gick mot Waterloo för att ta mitt tåg. Dock fastnade jag ett tag på vägen eftersom dem hade en stor julmarknad på southbank. Jag gjorde ett än så länge hemligt fynd och åkte sedan hem. På kvällen gick jag, Pia och Alena till vad som nu känns som vårt stammisställe, Grand.


På Scandinavian Kitchen har dem ett foto av den svenska "knugen".


Utsikt från Waterloo Bridge


Julmarknaden


Och utsikten från Southbank. Helt sjukt att det här är min vardag nu!?!

Fredag vet ni ju redan vad jag gjorde. Förutom att jag träffade Pia när jag äntligen kom fram med den sega bussen. Vi gick runt i shoppingcentret ett tag, lagade och åt middag hos mig och tog sen varsin öl på den lokala puben som jag nästan kan se från fönstret. Väldigt behändigt.

Nu är klockan bara 21.00 här, fast i min värld känns det mer som 23.00, så jag tänkte borsta tänderna och sen krypa ner i min säng och sova. Hoppas ni där hemma har haft en trevlig helg!

xxx


Kommentarer
Postat av: Paula

Tack för söndagsuppdateringen som förgyller måndagsmorgonen! Bättre än tidiningen till frukosten!

Puss,

mamman

2011-11-28 @ 21:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0