Rabarberyoghurt, fyrverkerier och järnskräp

Godkväll! Nu har klockan hunnit bli sådär väldigt sent igen som det alltid blir när jag bloggar. Men den här gången beror det faktiskt på att jag har bokat biljetter samtidigt som jag försökt blogga. Nästa vecka kommer nämligen hela familjen på besök plus Anna med två kompisar. Familjen stannar en hel vecka och sen tar vi en färja till Amsterdam på torsdag natt. Så nu har jag bokat buss tillbaka till London på söndagen. Dessutom har jag haft lite höstmys med skype med vänner, tända ljus, te och rabarberyoghurt med björnbär och hallon, det kallar jag vardagslyx! Hur som helst så har jag haft en jätte härligt helg, känns lite som att jag har återupptäckt London, det finns så mycket vackert i den här kaosiga staden. Här kommer en liten sammafattning i bilder.

Lördag:

Direkt på morgonkvisten tog jag tåg och tunnelbana till Covent Garden. Jag hade nämligen bestämt "kompisdejt" med fina Karolin. Vi åt brunch på Pain le qouitiden och pratade om allt mellan himmel och jord och lite med ett gulligt norskt gammalt par vid bordet bredvid.


Sen promenerade vi genom Covent Garden och förbi Rudolf med röda mulen.


Karolin visade mig Royal Opera House och Londons danskvarter, hon går nämligen en dansskola här i London.


Sen behövde Karolin ta sig hemåt men jag fortsatte att strosa runt i det juldekorerade Covent Garden ett tag, letade lite julklappar men hittade inget speciellt.


På kvällen kom Alena och Pia till mig, vi åt middag, gjorde oss iordning och åkte sedan till Battersea Park för att fira Bonfire night.


Det firas i korta drag för att det år 1605 var en man vid namn Guy Fawkes som försökte spränga Houses of Parliament men misslyckades. Därför firar Storbrittanien sen dess genom att ha en stor brasa som de slänger en halmdocka på en gång per år. Dockan ska representera Guy Fawkes.


Förutom en stor eld så har dem massor av fyrverkerier och det var det vi var där för att se. De spelade dessutom jätte hög musik över hela området.


Visserligen är det väldigt miljöfarligt, men det är också otroligt vackert.


När det var slut promenerade vi till Clapham Junction och vår vanliga klubb "Grand" där vi fortsatte firandet.

Söndag:

Pia och Alena sov över hos mig så det tog ett tag innan vi alla kommit upp, duschat och ätit frukost, men så småningom satt vi i alla fall på bussen in mot stan.


Vi åkte förbi massor av gamla byggnader i rött tegel som är så fint.


Efter en timma på bussen var vi framme i Covent Garden (idag igen), vi åt lunch och promenerade sedan upp längst Neals street där dem också hade juldekorerat.


Vi tittade in i Nels Yard, köpte varsin kaffe på "take away" och gick vidare.


Vår slutdestination var British Museum som visade sig vara en helt gigantisk byggnad.


Redan i entrén blev jag imponerad.


Och när jag kom in blev jag desto mer imponerad, gigantiskt och så otroligt häftigt.


Inne i salarna hittade vi allt från ett vävt tyg med piller som visar på britternas medicinkomsumtion...


...till afrikanska träd gjort av järnskräp.


Djuren var också gjorda av järnskräp.


Så länge det inte är alltför ofta så är det väldigt trevligt att gå på museum. Jag gillar tystnaden, lugnet och atmosfären.


Sen promenerade vi tillbaka till bussen genom Londons gator, nu i mörkret men fortfarande med lysande jul ljus.

xxx

Kommentarer
Postat av: Benzon

Åh, jag får en klump i magen och börjar nästan gråta när jag ser så fina bilder på Covent Garden. Så mycket saknar jag London !

2011-11-07 @ 16:50:57
Postat av: Linnea

Gosch vad mycket bilder! Fint! Det ser ganska kallt nu! Kanns sjukt att det ar jul snart! Ar allt bra med dig?! Saknar dig vannen min puss puss <3

2011-11-08 @ 07:08:28
Postat av: mormor

Vilka roliga järnskulpturer, krya på dig. Du FÅR gnälla, det behöver man göra ibland, kram mormor

2011-11-09 @ 18:08:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0