Otroliga kostymer, trollstavar, varuhus och massa mat

Nu har jag äntligen laddat upp alla tusen bilder från i helgen, så var beredda på en bildbomb.

Lördag:

Vi började i Notting Hill med Portabello Market. Beata köpte ett klockhalsband, farmor en kompass och så handlade vi allihopa lite presenter till kusinerna hemma i Sverige. Jag köpte min första julklapp, snacka om att vara ute i god tid!


Efter lunch på en mysig folktom italiensk restaurang gick vi och såg The Lion King. Den var verkligen helt otroligt bra och jag fullkomligt älskar låtarna. Men häftigast var nästan kostymerna, de hade byggt upp varenda djur du kan hitta på savannen på kostymerna. Det går inte riktigt att förklara, får nog visa en bild någong gång. På reklamerna för Lejonkungen står det "See it now, remember it forever" och det ligger faktiskt någonting i det.


När den var slut var det dags för lite turistande eftersom Beata aldrig tidigare varit i London. Vi började med Charing Cross.


Därefter Trafalquar Square.


Där var det lika mycket folk som alltid. Det är ganska trevligt att bara sitta och titta på dem som passerar faktiskt.

Turistfoto på fina Beata. Hon skulle visa bilderna i sin klass sen och berätta om resan, det var hennes engelska läxa.


Sist men absolut inte minst, snarare störst, bar det av till Big Ben. Dock körde bussen ganska långt så vi kom från ett annat håll än jag brukar gå, så jag fick se lite nytt i alla fall.


Ska man vara petnoga så är ju bilderna snarare av Houses of Parliament. Big Ben känns det som att jag har tillräckligt med foton av.


Efter middagen (italienskt igen) tänkte vi gå till Carnaby Street men hamnade istället på Hamley's toystore. Trots att den är ganska känd har jag inte varit inne där tidigare. Jag och Beata letade genast upp Harry Potter avdelningen och insåg att det gick att köpa nästan allas stavar. Men eftersom de troligen inte fungerar på riktigt så kändes det lite dyrt att betala flera hundra. Fungerar dem har vi och andra sidan gjort en stor miss.

Söndag:

Söndagen började vi vid Buckingham Palace, det enda vi inte hann med dagen innan.


Liksom över allt annars i London höll dem på att renovera där. Men vi var glada att se det i alla fall.


När vi hade tittat klart promenerade vi upp igenom Green Park och tog tunnelbanan till..


Knightsbridge och Harrods där Beata skulle köpa en speciell parfym till sin kompis.


På grund av någon regel fick dem inte börja sälja saker innan klockan 12 så vi gick runt och tittade lite på matavdelningen medan vi väntade.


Choklad!


När parfymen var köpt så gick vi vilse i hela varuhuset för att hitta the Terrace Bar som farfar ville till. När vi tillslut kom rätt köpte vi varsin dricka och tittade på den tjusiga dekorationen.


Beata och jag


Farfar och farmor


Någorlunda utvilade från drickpausen promenerade vi vidare till Hyde Park och Princess Diana's memorial.


Fontänen ska spegla Dianas liv och är därför väldigt ojämn men också lekfull. När det är fint väder är det alltid massa barn som leker i den.


Efter lunch på The Serpentine åkte vi till Fortnum & Mason, ett annat tjusigt varuhus där de som jobbar till och med är klädda i frack (Fast dagsvarianten då?). Det var inte riktigt lika fint som Harrods men hade en hel avdelning med julsaker vilket ju är ganska mysigt.


Till Beatas förtjusning hoppade vi sedan in i en taxi och åkte upp till Baker Street.


Beata ville nämligen se Sherlock Holmes museét.


Det var ett vanligt engelskt radhus som var proppfullt med gamla foton och saker.


Där fanns en hel del fina detaljer att fota.


Varning! Apelsin skal, banan och andra frukt skal. Varför inte?


Där fanns till och med en livslevande man, nämligen Sherlocks högra hand som jag inte alls kommer ihåg namnet på.


Och såklart Sherlock Holmes själv, dock lite mindre levande.


Efter ett kort besök på Liberty, också ett gammalt varuhus, och Carnaby Street avslutade vi kvällen med middag på den lokala puben The Alma. Farfar åt osttallrik till efterätt.


Medan jag såklart tog det chokladigaste, men med en helt underbar sorbet till.

På måndagen följde farmor, farfar och Beata med mig och Siri runt i området för att se hur jag spenderar min vardag. Sen var det dags för dem att sätta sig på flyget hem och för mig att fortsätta min vardag i den här galna staden. Det var jätte mysigt och trevligt att ha dem här och vi hann verkligen med hur mycket som helst. Men det är väl så det ska vara när man är på besök i en storstad?

xxx

Kommentarer
Postat av: Beata

Hej Katinka. Jag tittade lite sent men bättre sent än aldrig. Den levande mannen hette Watson! Nästa gång vi ses börjar förhöret. Vad heter Sherlock Holmes högra hand?:) kram B

2011-11-03 @ 18:21:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0