Vasaskeppet och efterrätter

Idag har Lukas varit hemma med mig och Siri eftersom han mådde lite dåligt inatt. Så vi har haft en ganska lugn dag. Imorse satt vi och läste en bok om Vasaskeppet som Lukas älskar, han ville se filmen också men den hittade vi inte. Istället tog vi en kort sväng ner till parken, gungade lite och plockade löv och bark. Min tanke var att vi sen skulle lägga dem under papper och "skissa" över för att få fram texturen. Men Lukas ville hellre rita en park med tuschpenna och Siri förstod inte riktigt så det blev mest jag som använde löven.

Efter lunch och vila (jag och Lukas tittade på nicke nyfiken) körde vi lite bakning. Det blev bananmuffins igen. Och då kom jag på att mormor hade frågat om receptet förra gången, så här kommer det:

Bananmuffins


5 dl mjöl
2.5 dl socker (fast den här gången bytte jag en del med honung och det gick lika bra)
1 tesked bakpulver
Lite salt
Drygt 1 dl matolja (jag använder oliv)
1 ägg
3-4 (över)mogna bananer

Allt är lite ungefär eftersom jag har läst i ett recept där det står i cups och jag inte översatte så noggrant.

Ugnen ska ställas på 175 grader och muffinsformarna fram. Sen ska olja, ägg och socker blandas pösigt. Därefter i med de mosade bananerna och tillslut en blandning av mjölet, bakpulvret och saltet. På receptet står det att de ska stå i ugnen i 30-40 min men jag tog ut dem efter drygt 20 och då var dem perfekta, så det är bra att hålla lite koll innan.


Receptet har jag hittat på http://www.banana-bread.biz/, där finns massor av olika varianter. Bland annat veganska!

Jag använder ganska ofta banan till efterrätt till barnen. Om inte bananmuffins så sätter jag halva bananer på glaspinnar eller mosar banan med lite yoghurt och kakao och stoppar i frysen. Banan passar bra som glass eftersom det är så krämigt.

För någon vecka sen rörde jag också ihop små äppelpajer till efterrätt. De hade inget vanligt mjöl hemma så jag blandade bara ihop smör, socker, havregryn och lite majsmjöl. Sen tryckte jag ut det i botten på några muffinsformar, hade i små äppelbitar och sen havregryn och honung ovanpå. Det blev faktiskt riktigt gott och kanske lite roligare att få en egen liten paj.

Nu har ni fått lite små "husmors" tips och jag ska hem och fundera på vad jag ska ta med till Sverige i helgen.

xxx

 

 


Kommentarer
Postat av: Paula

Tack vad snäll du är som ger din moder lite morgonlektyr trots at det inte är måndag!

I kväll ska jag återigen försöka köpa ny telefon, har misslyckats med det på olika sätt i två månader nu...

Puss,

mamman

2011-10-18 @ 07:54:06
Postat av: mormor

Hur mycket smör ska det vara i bananmuffins, tycker smöret dyker upp lite plötsligt i receptet.

Du är JÄTTEDUKTIG när du går och lägger dig tidigt, kram mormor

2011-10-21 @ 19:03:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0