Ett främmande land, läkare och yoghurt

Det är verkligen en otrolig lättnad att jag lyckades ta mig till Bryssel och nu sitter hemma hos Anna. Två dagar innan vi skulle åka igenom halva Europa med tåg fick jag 39 graders feber och halsont som gjorde att jag knappt fick i mig vatten. Kvällen innan vi skulle åka körde mamma och pappa mig till vårdcentralen eftersom allt hade blivit värre. Där visade det sig att jag hade fått halsfluss. Läkaren gav mig penicillin och starka smärtstillande och uppmaningen "Det är klart att du ska åka till Bryssel, det vore väl dumt att äventyra ett sånt äventyr". Efter att ha frågat om min ålder tillade han "Kan man dricka alkohol när man tar penicillin? Ja visst kan man det, det tar inte bort medicinens verkan eller nåt. Men det är ju bra att komma ihåg att du är sjuk, gå på ett teaterbesök eller på bio". Jag har alltid hört precis tvärtom, att penicillin och alkohol är ett stort nej. Nu hade jag inte tänkt dricka, men skön läkare i alla fall. Utan honom hade jag kanske inte tagit mig hit.

Med det dags måste jag få klaga lite också. För hur kul är det att sitta inne i en främmande stad där det dessutom är sol och varmt ute? Jag trodde penicillinet skulle ha gjort sitt jobb nu så jag åtminstone kunde ta mig ut ett tag men det är bara smärtan som har minskat lite. Jag är minst lika svullen om inte värre, hälften av det jag dricker fastnar halvvägs och resten kommer upp genom näsan eftersom det finns mer plats där än i halsen. Det tog mig typ en timma att äta en dl yoghurt och nu är jag redan hungrig igen.

Okej, färdig klagat. Förhoppningsvis är det bättre imorgon när jag ska ta bussen till London och Bryssel finns ju alltid kvar. Nu ska jag vila lite.

xxx


Kommentarer
Postat av: Helene

Åh nä, fy tusan vad det är riktigt synd om dig! Krya massor! Kram

2012-01-08 @ 15:51:58
URL: http://hemmahelene.blogspot.com/
Postat av: Paula

Stackars lilla älskling! Hoppas du känner dig bättre idag! Vår sjuksköterskegranne säger att det beror på vilken sorts penicillin det är, om alkohol är ok eller ej. Så att du vet till nästa gång...

puss,

mamman

2012-01-09 @ 07:40:33
Postat av: Paula

Tycker så HIMLA synd om min dotter som sitter på akuten i Bryssel och väntar i flera timmar på att få komma till vård, med en eventuell halsböld att behandla!

Stora tröstpussar från

mamman

Hedda hälsar att efter den eventuellt mycket otrevliga behandlingen så blir en ganska snabbt friskare, i alla fall.

Om nu det är en tröst innan...

2012-01-09 @ 22:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0