Tre tyska tjejer, slott och cykelförbud

I söndags bestämde jag och mina tre tyska vänner oss för att ta en heldag i universitetsstaden Oxford.


Vi tog tåget från Paddington ganska tidigt för att ha så mycket tid som möjligt att utforska staden. Här är Marie och Pia.


Det regnade när vi steg av tåget, lite tråkigt sådär, men jag höll humöret uppe ändå för jag älskar att se nya ställen.


Så småningom hittade vi ner till vad som i alla fall verkade vara stadskärnan.


Vi slog oss ner på ett litet café och köpte varsin getostmacka till lunch.


Sen började vi vår utforskning och promenerade förbi massor av gamla byggnader och nya affärer.


Efter ett tag kom vi till ett ställe som såg ut som ett slott, sades vara en kyrka men visade sig vara ett universitet.


Vi bestämde oss för att betala några pund för att få gå in och titta i slottskyrkouniverstitet.


Pia hade nämligen läst att stora salen där inne hade använts till något som lockar oss båda väldigt mycket.


För att vara mer specifik så har de använt salen som Hogwarts matsal under inspelning av den första och andra Harry Potter filmerna.


Vi gick vidare där inne och hittade faktiskt en kyrka där de dessutom hade informationsblad inte bara på tyska utan även på svenska. De påstod att det var ett fel i den svenska texten men jag som hade pratat engelska hela dagen lyckades inte hitta felet.


När vi kom ut på slottsuniversitetsgården så hade himlen spruckit upp och solen lös över små gubbar i hattar som vaktade gården.


Skuggbild, vem tror ni är jag?


Alena och Pia stod och önskade att någon skulle bjuda in dem i internat rummen. Ganska imponerande att det fortfarande är folk som bor och studerar i det där gamla slottet.


När vi kom ut igen hamnade vi på ett helt annat ställe och blev lite vilsna ett tag.


Vi gick förbi grindar, in på små bakgator, förbi ängar...


...och kom tillslut tilllbaka till framsidan där vi gått in tidigare.


Den tyska ligan; Alena, Pia och Marie.


Sen var det dags för afternoon tea på närmsta café.


Med ny energi i kroppen promenerade vi vidare i staden. Ett tag hamnade vi bland lite modernare byggnader...


...men kom snart tillbaka till dem gamla och pampiga. Jag har förresten ingen aning om vad ens hälften av dem används till.


Men vackra är dem i alla fall!


Jag tyckte speciellt om fönstrena och ljuset på den här byggnaden, på motsats sida var en byggnad som vi kikade in igenom nyckelhålet på, där satt massor av studenter på något föredrag eller så.


Medan vi gick omkring där bland gamla byggnader och nya bilar så började det så sakta bli mörkt.


På väg till stationen gick förbi en skylt där det stod "No bicycles" och innanför var fyllt av cyklar, jag kunde inte låta bli att skratta lite och ta ett foto.


Sen fick den dagen vara klar och vi satte oss på tåget hemåt igen, trötta men nöjda.

xxx

Kommentarer
Postat av: Paula

Oj, vad mycket nytt, äntligen! Jag tror den längst till vänster.

Kul att se alla fina hus!

Puss,

mamman

2011-11-04 @ 08:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0