Värktabletter, kärlek och drama

Nu har halva jag blivit jätte sjuk, ungefär så sjuk så att även den andra halvan känns sjuk. Igår jobbade jag men på eftermiddagen så var jag tvungen att ta en värktablett för att känna att jag skulle orka fokusera på något annat än smärtan. Likadant inatt, jag vaknade vid tvåtiden och insåg att jag inte skulle somna om utan en värktablett. Och ni som känner mig bra vet att jag hatar att ta värktabletter och nästan aldrig gör det. Så därför stannade jag hemma idag. Jag sov ett par extra timmar och hoppades att det skulle hjälpa men tyvärr inte. Jag fick knappt i mig en tallrik yoghurt och en kopp te. Jag fick liksom tvinga halsen att svälja och ändå gick det knappt, det är som att det tar stopp någonstans halvvägs. Jag kan knappt prata eller hosta heller för då gör det också ont i hela halsen och örat och allt därimellan. Jag var i alla fall hos doktorn igår och han sa att det inte var någon fara, jag har inte halsfluss utan bara en vanlig förkylning. Är det inte över i slutet av veckan ska jag tillbaka, men det hoppas jag verkligen att det är för så här kan jag inte ha det.

Nej, nu är det färdigklagat, det har ju ändå hänt lite positiva saker också. De senaste veckorna har jag verkligen börjat inse hur mycket jag tycker om mina små barn som jag tar hand om. Igår fick jag bekräftelse på att de verkar tycka om mig också. När jag kom på morgonen så sprang Siri fram till mig och gav mig en stor kram, hon måste verkligen vara världens finaste småtting. Lite senare sa Lukas "You are much better than my other nanny", det är ju lite hemskt att jämföra så men då vet jag i alla fall att gör något rätt och sen på kvällen så fick jag en stor kram av honom när vi tittade på barnprogrammen.

Det andra positiva var min dramakurs som började igår. Eftersom jag hade tagit en värktablett på eftermiddagen så hade jag tillräckligt med ork för att gå dit. Vi var nio stycken, det var jag och en annan tjej som såg ut och vara i 20 års åldern, de andra var nog mellan 30-40 år, bara en kille. Läraren var också ganska ung, kanske 25 eller så. Även om jag hade hoppats på att det skulle vara fler unga så kändes det ganska bra. Jag tror inte att det är någon jag kommer börja umgås med på fritiden men det var ändå sköna människor. Och det var så kul att få hålla på lite med teater igen. Det var så skönt att släppa allt och bara gå in i nuet, vilket jag tycker att dramaövningar brukar få en att göra. Så jag tror att jag kommer stortrivas på den här kursen, det är ett väldigt bra sätt för mig att börja lite med teatern igen samtidigt som jag utvecklar engelskan.

Det var det. Är det förresten någon som har något tips på hur jag kan bli frisk? Helst nu med detsamma. Jag har redan druckit Boots "Cold and flu Max relief", kokat och druckit ingefära, citron och honung, sovit en massa, stoppat vitlök i öronen och gått runt med en sjal runt halsen. Ändå blir jag bara sämre. Ska nog försöka sova lite mer nu. Hoppas ni där hemma mår bra!

xxx

Kommentarer
Postat av: Louise

Som svar på din kommentar tänkte jag bara säga att; ja det är musikal alltihop. Eller de heter lite olika saker, typ musikteater, artist osv osv. Men det är ungefär samma sak.



Sen tänkte jag säga att det låter jättekul att du börjat med drama igen! :) Du är så duktig, så det är kul att du får hålla på lite me't. Och Krya på dig i massor! Jag önskar jag hade tips på hur man gör, men det enda jag har är varmt vatten+citron+honung+vitlök, som jag hört ska funka men vara jätteäckligt. Så jag vet inte riktigt om jag rekommenderar det eller inte :P Men krya på dig, hur som helst!

2011-05-17 @ 16:13:29
URL: http://louieouie.blogg.se/
Postat av: Helene

Åh stackars dig som blivit så förkyld!! Och har du verkligen gått med vitlök i öronen?? Hjälpte det alls? Jag trodde att min pappa skämtade när han sa det till mig för nåt år sen och jag provade aldrig för jag ville inte bli utskrattad haha.



Jag brukar käka massor med olika frukter och grönsaker med massa antioxidanter och vitaminer, typ blåbär, citrusar osv. Och dricka en sån blandning som Louise nyss nämnde men jag brukar blanda i det i vanligt te så smakar det lite bättre. Drick massor med vatten så att du rensar kroppen åxå. Gå korta promenader och ha varma kläder på dig och frys absolut inte om fötterna - raggsockor på!! Och sån vicks vapo rub eller annan liknande (om man inte är en sån som inte använder sånt) som man kan smörja på hals/bröstkorg innan man går och lägger sig så kan man andas bättre under natten (det hjälper mot halsont för mig och inte bara täppt näsa!



Tusen kryapådigkramar!!!

2011-05-17 @ 19:21:08
URL: http://hemmahelene.blogspot.com/
Postat av: Paula

Stackars, stackars dig! Du verkar bli sjuk mycket mer när du är långt borta från din mamma?

Mycket sömn är rådet härifrån, förutom mycket vätska. Hoppas du blir frisk snart!

Puss,

mamman

2011-05-18 @ 21:02:27
Postat av: Linnea

Krya på dig fina vännen! Har inga bra tips tyvärr. Men snart ses vi, åh vad jag längtar!!!! Puss och kram

2011-05-19 @ 07:23:21
URL: http://linneakarlgren.devote.se
Postat av: mormor

Echinagard är bra men helst ska man börja ta det precis när man känner att en förkylning tänker hoppa på en. Det är droppar eller tabletter av röd solhatt, på latin Echinacea purpurea. Det kan du säkert fråga efter på apotek. Jag har fått en bok av Anna med huskurer. Där står att man ska hetta upp vatten och slå det över pepparmynta eller ecalyptusolja, sedan ska man böja sig över skålen där det här ligger och andas in ångorna med en handduk över huvudet.

Hoppas du mår lite bättre nu så du inte behöver alla goda råd. Kram mormor

2011-05-19 @ 20:06:22
Postat av: Simpaaaaaan

Hej å hopp! Krya på dig in masso vännen! Snart ses vi, de var supermysigt å skypa me dig härom kvällen, min fina Tinkis. Har tyvärr inge bra tips. Kramar i massor!

2011-05-19 @ 20:21:37
URL: http://saganomsimone.blogspot.com/
Postat av: Paula

Men hur är det i dag då? Varför får vi ingen uppdatering - är du helt slut? Echinacea har jag hört att man bara ska ta innan det bryter ut ordentligt, inte när det "är kört". Eucalyptus är bra, när ni var hostiga brukade jag ha några droppar var av det och pepparmynta och kamfer i en oljelampa, eller vad det heter, i vattenbad, doftlampa kanske det heter? Så hela rummet var insvept i sådana ångor under natten. Kommer du ihåg? Det kan underlätta sömnen och lätta på förkylningen.



Mamman

2011-05-19 @ 22:11:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0