Germanska språkträdet och Göteborgsbesök

Godkväll! Jag sitter och dricker te och skypar med mamma och pappa nu. Jag har precis varit på gymmet och ska snart hoppa i duschen. Men först ville jag bara skriva ett par saker.

För det första så hade jag min engelska grammatik kurs igår och nu börjar jag faktiskt tycka att det är lite intressant. Synd då bara att nästa gång är sista. Hur som helst så pratade vi för ett par veckor sen om vad alla hade för modersmål. När vi kom till mig så sa min lärare att han bara kunde de ord som ändras från engelskans "ou" till svenskans "u", till exempel house/hus, round/rund, tour/tur, hound/hund. Det här är något som jag verkligen aldrig tänkt på så jag tyckte det var väldigt intressant. Dock fungerar det bara på dem engelska ord som kommer från det germanska språkträdet så helt hundraprocentigt är det inte, engelskan har nämligen också ord från det latinska. Kan ni komma på några fler?

Det andra och viktigaste är att jag får besök imorgon, fina Amanda som bodde här i våras kommer och hälsar på under helgen. Ska bli så himla mysigt! Vi träffades nästan varje dag hela våren och nu har vi inte setts sen i juni så det kommer bli ett kärt återseende. Amanda är en av dem som jag kom närmast i våras och så fort jag flyttat tillbaka till Stockholm ska jag planera in en trip till Göteborg för att träffa henne och Sarah.

Det tredje är att det ju som ni vet är första december imorgon och jag har tänkt göra något julkalenders liknande. Varje dag ett foto och ett minne från innan jag flyttade hit. Första kommer imorgon.

Det var allt. xxx

Murgröna, risgrynsgröt och en knug

Glad första advent! Jag har tyvärr inte lyckats köpa några ljus till min lilla adventsljusstake som jag fick av farmor när jag var i USA för två år sen, men jag har i alla fall massa tända ljus och har ätit saffrans gifflar. Så lite julkänsla i alla fall. I övrigt har dagen varit ganska långt från julig. Jag och Pia möttes upp vid ett för upptäcksfärd i det soliga och varma (för att vara slutet av november i alla fall) London. Vi tog northern line upp till Old street och letade sedan rätt på dagens mål; Columbia road flower market. Där gick vi runt ett tag, njöt av solen, trängdes med människor och lyssnade på de skrikande försäljarna. Vi gick också in i massa små söta butiker som låg längst gatan. Jag köpte en liten murgrönsliknande sak för en pund så nu har jag det ännu hemtrevligare i mitt lilla rum. När vi tyckte att vi hade sett allt så promenerade vi ca 10 minuter ner till Brick Lane. Som jag nämnt tusen gånger tidigare så är det absolut bästa söndags sysslan. Vi köpte massor med mat, inklusive världens godaste malaysiska pannkaka med äpple och kanel, och gick därifrån proppmätta. Vi fyndade båda lite småsaker på marknaden och tog sedan bussen hem, helt slutkörda.

Columbia road flower market

Små söta affärer med små söta saker i.

Igår träffade jag Karolin i kaoset på Oxford street, vi tog oss snabbt upp på en liten tvärgata och hittade ett lunchställe. Efter två delade mackor och varsin cappuccino bestämde vi oss för att ta en kort vända till Scandinavian Kitchen när vi ändå var så nära. Jag gick därifrån med risgrynsgröt på tub (jag vet, inte så kul med tub, men bättre än inget) och pepparkaksdeg. Så nu jäklar ska det bakas med barnen, fast jag har en känsla av att det mest är jag som kommer göra bakandet och dem ätandet... Sen fortsatte vi i samma skandinaviska anda och promenerade förbi oxfordsstreets kaos, julavdelningen på liberty, folkmängden på carnaby street och slutade på Nordic bakery. Där köpte vi en gigantisk kanelbulle att dela på som inte alls var som en riktig svensk kanelbulle. Men det luktade åtminstone gott därinne och bullen var faktiskt god ändå. Vi gick vidare ner mot Charing Cross där vi skildes åt, hon tog tåget och jag gick mot Waterloo för att ta mitt tåg. Dock fastnade jag ett tag på vägen eftersom dem hade en stor julmarknad på southbank. Jag gjorde ett än så länge hemligt fynd och åkte sedan hem. På kvällen gick jag, Pia och Alena till vad som nu känns som vårt stammisställe, Grand.

På Scandinavian Kitchen har dem ett foto av den svenska "knugen".

Utsikt från Waterloo Bridge

Julmarknaden

Och utsikten från Southbank. Helt sjukt att det här är min vardag nu!?!

Fredag vet ni ju redan vad jag gjorde. Förutom att jag träffade Pia när jag äntligen kom fram med den sega bussen. Vi gick runt i shoppingcentret ett tag, lagade och åt middag hos mig och tog sen varsin öl på den lokala puben som jag nästan kan se från fönstret. Väldigt behändigt.

Nu är klockan bara 21.00 här, fast i min värld känns det mer som 23.00, så jag tänkte borsta tänderna och sen krypa ner i min säng och sova. Hoppas ni där hemma har haft en trevlig helg!

xxx

En mekanisk tomte och veckor på rutin

Sitter på 28an på väg hem efter lunch på 222 veggie vegan med Sabina. Vi sitter fast i en trafikstockning och utanför står en mekanisk meterlång jultomte och dansar magdans, lite småkomiskt måste jag ändå säga.

Hur som helst, Sabina är en svensk tjej som Simone träffade några gånger när hon bodde här. Hon är vegetarian och verkade allmänt trevlig så jag tog kontakt med henne för att ha nån att gå till alla vegoställen med. Det visade sig att hon var trevlig också, men tyvärr flyttar hon hem om ca 2 veckor så vi kommer inte hinna umgås så mycket. Dock gör det mig inte så mycket eftersom det känns som att jag har ett helt gäng att umgås med nu, har verkligen fått planera helgen för att ha tid att träffa alla. Visserligen är inte alla så nära vänner men det är ändå skönt att veta att det finns folk att umgås med. Igår kväll när jag satt barnvakt kom till exempel Emelie förbi och gjorde mig sällskap. Vi tittade på bridesmaids och pratade lite om allt möjligt. Det är första gången jag träffar henne "planerat", annars har vi bara setts i parken med barnen. Hon bor ju väldigt nära också vilket alltid är bra.

Veckan har i alla fall flutit på bra. Jag har verkligen fått in en rutin på dagarna nu, när jag inte har besök som "stör" vill säga. På måndagar går jag till gymmet efter jobbet, tisdagar har jag min kurs, onsdag gym igen, torsdag ledig kväll (eller i det här fallet barnvakt), fredag morgon gym och sen resten av helgen ledig. Att göra saker hela tiden gör verkligen att veckorna går fort, tänk att det snart är december, galet!

Nu har vi åkt typ 50 meter sen jag började skriva så jag funderar lite på att hoppa av och gå, det lär ju gå fortare. Idag är förresten min namnsdag (eller ja, det är Katarina men det räknas som min) och jag har på mig sockorna jag fick av farmor i namnsdagspresent för att fira. Nej, nu ska jag ta ett beslut om hur jag tar mig hem i den här röran.

xxx

Dimma, kanaler, cyklar och spegelljus

Helgen spenderade jag ju som tidigare nämnt i Amsterdam med familjen. Staden har egentligen aldrig lockat mig tidigare men nu är jag väldigt glad att jag varit där, för fy fasen vad vackert det var. Börjar tänka att jag nog någon gång i livet måste ge mig ut på en tågtripp i Europa, det finns så otroligt många vackra, konstiga, pittoreska, galna, mysiga små städer som man kan missa annars. Det här är i alla fall vad vi har gjort i vackra Amsterdam:

Vi började resan med båt från Harwich och blev väckta nästa morgon av en kvinna som skrek i mikrofonen att vi började närma oss destinationen.

Efter två tåg kom vi sedan fram till Amsterdam med alla dess vatten och kanaler.

Vi tittade runt lite på en marknad och hittade svenska vävnader som fick stanna kvar och vantar som fick följa med hem.

Vi såg gamla skyltar på nya affärer, och troligen tvärtom också.

Vi gjorde som resten av Amsterdam och hyrde cyklar för att transportera oss på.

Vi tog en liten båttur genom Amsterdams kanaler.

Förresten så bodde vi på en båt också. Dock inte någon av dem på bilderna utan på ett lite större skepp.

Vi gick och tittade på Anne Franks hus som står i mitten på det här fotot.

Vi såg även Amsterdams äldsta hus som även det är i mitten.

Vi passerade Amsterdams central station med tillhörande turistinformation ett antal gånger.

Vi hittade ett torg som var ockuperat av aktivister.

Vi cyklade tvärs och kors över alla kanaler och njöt av utsikten.

Vi promenerade/cyklade runt i hela stan för att hitta bra vegorestauranger...

...och vi hittade några bra också, med roliga tak, fina lampor och träd på väggarna.

Vi såg Amsterdams ljus spegla sig i vattnet när mörkret och med det dimman och kylan föll.

Sen blev det tidig söndagmorgon och familjen satte sig på det första av tågen mot Stockholm och jag på bussen tillbaka till London. 9 timmar, två passkontroller, en buss-på-tåg-genom-tunnel-färd och en spännande bok senare var jag återigen i mitt lilla rum.

Där jag även befinner mig nu, redo att sova!

xxx

Massa jul, en pansarvagn och vågen

Nu är jag ute ur dimman igen, i dubbel bemärkelse. Tillbaka från dimmornas stad, Amsterdam, och tillbaka på bloggen efter ett väldigt långt uppehåll. Skyller på familjen som har hållit mig sysselsatt hela veckan plus två helger. Tänkte i alla fall börja med förra helgen när inte bara familjen var här utan även Anna, Julle och Moa. För ovanlighetens skull tog jag inte tusentals foton, men i alla fall tillräckligt många för att kunne berätta om helgen.

Fredag:

Efter lite krångel med att få ihop alla som anlände från olika håll åkte vi tillsammans till Camden Market. Vi började med lunch på Loving Hut (som har vegansk fish&chips) och gick sen runt bland alla affärer och stånd. Vi avslutade rundan på en traditionell engelsk pub och sen middag i Soho. Vid åtta tiden trodde vi alla att klockan snart var midnatt, jag eftersom jag var sjuk och allmänt trött och resterande för att dem gått upp i ottan. Så vi begav oss hemåt och sov sedan gott och länge. Tjejerna sov här ihopträngda i mitt lilla rum medan familjen hade bokat ett bed and breakfast.

Lördag:

Vi började dagen med turistande på Harrods, tittade in julavdelningen och mathallen. Båda var ganska imponerande.

Sedan begav sig Anna, Julle och Moa upp på Oxford street medan vi andra vilade lite i Hyde Park och sen cyklade till...

...Saf för lunch.

I samma byggnad ligger Whole Foods så där tog vi också ett varv, tittade på deras roliga pumpor, provsmakade massor och köpte lite småsaker.

Eftersom jag var för sjuk/trött för långa cykelturer så blev det sedan buss mot Piccadillly och till min förtjusning så kom en riktigt gammaldags buss. Ni vet en sån där som är öppen där bak som folk brukade hoppa på i farten förut. En sak jag kan kryssa av "To Do in London" listan.

Pappa och Mamma på bussen.

Vi tog oss till Coven Garden där det var fullt med människor, julljus, glitter och artister.

Där fanns också en gigantisk gran som påminde mig om den på skeppsbron.

När vi fått nog av trängseln så gick vi ner och kikade lite på Themsen, det var väldigt fint i mörkret med London Eye och Big Ben som lyste ståtligt. Kvällen spenderade vi i Soho med Thai buffe och engelsk pub.

Söndag:

Anna, Julle och Moa behövde ge sig iväg ganska tidigt så eftersom jag ändå var uppe så åkte jag till familjens B&B och åt frukost med dem. Det här var utsikten från deras rum, inte så illa va?

När vi ätit klart så hoppade vi på en buss och sen tunnelbana till Liverpool Street.

Söndag är ju nämligen Brick Lane dag så där gick vi runt ett tag och letade julklappar och åt mat.

Tyvärr fick mamma lite migränkänningar så vi tog en paus i parken i närheten så att hon kunde slumra lite.

Området kring Brick Lane är alltid fullt av streetart, här är ju en ganska udda variant får jag säga. Tänk att hitta bilen så här på morgonen när du ska till jobbet! Hur som helst tycker jag att den är mycket finare stickad än i den vanliga varianten.

När vi sett (typ) hela marknaden åkte vi ner till Tower Hill och tittade på hamnområdet där, sedan promenerade vi över Tower Bridge till Southbank.

Där hittade vi en fin fontän med en liten grön glasflaska i, hyrde sedan cyklar och begav oss på jakt efter ett tips från våra grannar.

Efter några kringelikrokar såg vi något skymta bakom ett stängsel av blommor.

En hel pansarvagn står där mitt i bostadsområdet. Historen bakom den är att mannen som ägde marken fick nej av byggnadsnämden till att bygga hyreshus. Istället ansökte han då om att placera en "tank" på marken, vilket han fick ja till eftersom nämnden såg en "septic tank" framför sig. Men så var alltså inte fallet, så nu har den stått där länge och med mynningen riktad mot byggnadsnämden.

När vi tittat och fotat klart cyklade vi tillbaka till Themsen och sen längs Southbank, förbi upplysta The Globe till exempel.

När vi var tillräckligt trötta och kalla så ledde vi cyklarna över Millenium Bridge, lämnade tillbaka dem på andra sidan Themsen och letade upp en vegorestaurang.

Vi hamnade på en som heter "222 veggie vegan" där de hade helt otrolig mat, absolut bästa i London. Mätt och belåten åkte jag sedan hem för ännu en arbetsvecka. Den blev dock inte riktigt som vanligt eftersom familjen var kvar veckan ut, på måndagen åt vi middag ute...

Tisdag:

...spelade Sverige mot England på nybyggda Wembley Stadium. 48 000 människor var där trots att det bara var en träningsmatch.

Pappa lyckades till och med lura med mamma även om hon och jag tittade minst lika mycket på publiken som på själva matchen. Även om det inte syns jätte tydligt gjorde de nämligen vågen, flera varv skickades den runt, runt.

Onsdag:

Jag tog ledigt halva dagen för att kunna möta upp familjen i vackra Brighton.

Vi satt på stranden och fikade ett tag, gick ut på piren, tittade i affärer och åt middag på en vegetarisk pub.

På torsdag kväll tog vi båten till Amsterdam men det tänkte jag skriva om en annan gång, kanske imorgon om jag är snabb. Nu ska jag i alla fall sova!

xxx

Pannkakor, tusen leksaker och en mus

Soppa, pannkakor, Mamma Mu, bad, Lilla Anna böcker och sova. Känns som en ganska bra torsdagskväll tycker jag. Som ni kanske har förstått sitter jag barnvakt. Visserligen älskar jag mamma mu, framförallt sångerna, men det kanske inte är riktigt det jag skulle välja om jag var helt själv. Nu sover båda barnen i alla fall, och klockan är bara 20.05, måste vara rekord!

Okej, fel, tittade precis till dem och Siri sover inte alls. Men hon ligger helt tyst och stilla i sen egen säng, helt otroligt.

Även torsdagsdagen har känts bra. Jag och Siri började med en fika på Costa. Den lilla bortskämda flickan börjar bli så van vid det nu att hon varje morgon när vi har lämnat Lukas säger "kika". Sen gick vi runt i köpcentret ett tag, bråkade om att Siri måste ha sin jacka när vi skulle ut och gick sen upp till Siris kompis Phoebe för en playdate. Phoebe och hennes nanny Monica (som jag förresten funderade på att flytta in till) går till samma playgroup som vi brukar gå till på torsdagar. Men idag var den inställd och därför bjöd de in oss. Siri var jätte nöjd och satt och sa "Phoebe" hela vägen dit. Det är typ hennes första egna kompis, de brukar sitta tillsammans när det är dags att sjunga på playgroupen. Tjejerna lekte med alla phoebes tusen leksaker medan jag och Monica satt och snackade. När det var dags för lunch sa vi hej då, gick hem och åt och sen vila. Efter hann jag bara förberedda maten lite för sen var det dags att hämta Lukas på simningen. Vet ni förresten vad som hände när vi kom hem och jag stod i köket och gjorde klart maten? Plötsligt ser jag nåt litet komma farande i ögonvrån och i nästa sekund känner jag något på foten, då var det musen som de har som sprang för att gömma sig i sitt hål under diskbänken. Det gick hur fort som helst men jag fick fullkomlig panik, skrek till och sprang ut i vardagsrummet till barnen och sa till Lukas "SÅG DU VAD SOM HÄNDE". Han svarade lite smått spänd/uppjagad "Yes, I saw that the mouse ran over your foot, lucky I'm not afraid of the mouse anymore!". Sen gick han och hämtade sin hemmagjorda musfälla och la över hela köket.

Nu ska jag titta till Siri igen och sen ska jag mysa till det med te, glass och "One day" som verkligen har fängslat mig totalt. Imorgon kommer alla!

Klagomur och storbesök

Nu får min blogg agera klagomur ett tag så ni som vill slippa läsa det tråkiga kan hoppa över ett stycke och läsa från det andra. För det första så får jag inte avsluta min kurs, eller jag får i alla fall inga pengar tillbaka. Men det gör mig faktiskt inte så mycket, jag tycker om att gå till colleget och jag kan säkert få ut något av det även om det inte är riktigt som jag har tänkt mig. Vad som känns värre är att jag, som vanligt när jag precis börjar komma igång med träningen, börjar bli sjuk. Än så länge är det inte så farligt, har bara lite ont i halsen, men det är ju då det är som farligast att träna. Men jag vägrar att bli sjukare än så här så jag tänker lägga mig jätte tidigt och dricka massa te och echinacea. Helst vill jag kunna gå till gymmet imorgon, men det kanske är lite väl optimistiskt.

Nu måste jag ju avsluta med något positivt så ni som skippade klagomuren också har något att läsa. Plus att det blir lite härligare stämning i bloggen då. Så det positiva är att om tre dagar får jag massor av människor på besök. Mamma, pappa, Vide, Anna, Moa och Julle är alla här nästa helg. Ska bli väldigt trevligt!

Nu ska jag sova så jag blir frisk!

Rabarberyoghurt, fyrverkerier och järnskräp

Godkväll! Nu har klockan hunnit bli sådär väldigt sent igen som det alltid blir när jag bloggar. Men den här gången beror det faktiskt på att jag har bokat biljetter samtidigt som jag försökt blogga. Nästa vecka kommer nämligen hela familjen på besök plus Anna med två kompisar. Familjen stannar en hel vecka och sen tar vi en färja till Amsterdam på torsdag natt. Så nu har jag bokat buss tillbaka till London på söndagen. Dessutom har jag haft lite höstmys med skype med vänner, tända ljus, te och rabarberyoghurt med björnbär och hallon, det kallar jag vardagslyx! Hur som helst så har jag haft en jätte härligt helg, känns lite som att jag har återupptäckt London, det finns så mycket vackert i den här kaosiga staden. Här kommer en liten sammafattning i bilder.

Lördag:

Direkt på morgonkvisten tog jag tåg och tunnelbana till Covent Garden. Jag hade nämligen bestämt "kompisdejt" med fina Karolin. Vi åt brunch på Pain le qouitiden och pratade om allt mellan himmel och jord och lite med ett gulligt norskt gammalt par vid bordet bredvid.

Sen promenerade vi genom Covent Garden och förbi Rudolf med röda mulen.

Karolin visade mig Royal Opera House och Londons danskvarter, hon går nämligen en dansskola här i London.

Sen behövde Karolin ta sig hemåt men jag fortsatte att strosa runt i det juldekorerade Covent Garden ett tag, letade lite julklappar men hittade inget speciellt.

På kvällen kom Alena och Pia till mig, vi åt middag, gjorde oss iordning och åkte sedan till Battersea Park för att fira Bonfire night.

Det firas i korta drag för att det år 1605 var en man vid namn Guy Fawkes som försökte spränga Houses of Parliament men misslyckades. Därför firar Storbrittanien sen dess genom att ha en stor brasa som de slänger en halmdocka på en gång per år. Dockan ska representera Guy Fawkes.

Förutom en stor eld så har dem massor av fyrverkerier och det var det vi var där för att se. De spelade dessutom jätte hög musik över hela området.

Visserligen är det väldigt miljöfarligt, men det är också otroligt vackert.

När det var slut promenerade vi till Clapham Junction och vår vanliga klubb "Grand" där vi fortsatte firandet.

Söndag:

Pia och Alena sov över hos mig så det tog ett tag innan vi alla kommit upp, duschat och ätit frukost, men så småningom satt vi i alla fall på bussen in mot stan.

Vi åkte förbi massor av gamla byggnader i rött tegel som är så fint.

Efter en timma på bussen var vi framme i Covent Garden (idag igen), vi åt lunch och promenerade sedan upp längst Neals street där dem också hade juldekorerat.

Vi tittade in i Nels Yard, köpte varsin kaffe på "take away" och gick vidare.

Vår slutdestination var British Museum som visade sig vara en helt gigantisk byggnad.

Redan i entrén blev jag imponerad.

Och när jag kom in blev jag desto mer imponerad, gigantiskt och så otroligt häftigt.

Inne i salarna hittade vi allt från ett vävt tyg med piller som visar på britternas medicinkomsumtion...

...till afrikanska träd gjort av järnskräp.

Djuren var också gjorda av järnskräp.

Så länge det inte är alltför ofta så är det väldigt trevligt att gå på museum. Jag gillar tystnaden, lugnet och atmosfären.

Sen promenerade vi tillbaka till bussen genom Londons gator, nu i mörkret men fortfarande med lysande jul ljus.

One day och Bertie&Boo

Just nu sitter jag på Bertie&Boo och väntar på Pia, hon var här förut men skulle hem och stoppa in en tvätt och sen komma tillbaka. Hon ska också hämta "One day" som jag ska låna och tänkt börja läsa. En sak som jag verkligen gillar med det här cafeet (förutom inredningen, musiken och det goda kaffet) är att man kan sitta här hur länge som helst och bara hänga. Det är ingen stress att du måste gå så fort du har druckit upp. Lite som Mineur i stockholm, folk går hit och jobbar eller pluggar. Till exempel satt här nyss en kille med massor av skisser och någon slags miniatyr, spännande!

Jag måste bara få säga att jag är väldigt stolt över mig själv. Jag skrev upp mig på gymmet i måndags och har redan varit där två gånger. I onsdags och imorse. Jag vet att det finns massor av människor som går till gymmet minst 4 ggr i veckan och har gjort det i flera år men jag har aldrig riktigt lyckats komma igång. Men nu har jag alltså gått två gånger, själv dessutom vilket jag är lika dålig på. Gymmet är i alla fall jätte bra så jag är väldigt nöjd.

Nu är Pia tillbaka så nu ska jag socialisera istället för att blogga.

xxx

Hemmabio, lite lego och potatisskalschips

Torsdagkväll och vi tittar på "bio" i familjens vardagsrum, Mamma Mia igen. Senare ska jag på en till bio, men då på en riktig biograf med en av dem svenska tjejerna jag träffade i veckan. Lukas har varit sjuk idag och alltså varit hemma med mig och Siri. Det har blivit massa tv, flera spel, en del lego och lite parklek.

Till lunch gjorde jag och potatis och purjolök soppa, vilket jag förresten har kommit på att jag älskar, gott, nyttigt och lättlagat. Hur som helst så kom jag då på den goda iden att göra hemmagjorda chips à la pappa. Jag tog alltså skalen som annars hade slängts, stekte dem i massa olivolja på hög värme tills dem var gyllenbruna och hade sedan på lite salt. Det hade vi sen som biosnacks under första delen av filmen och barnen älskade det. Lukas sa "this is the best thing I ever had". Vet i och för sig inte om det är riktigt sant, men ett bra betyg är det ju i alla fall! Så där har ni ett litet tips för att spara på resurserna.

xxx

Tre tyska tjejer, slott och cykelförbud

I söndags bestämde jag och mina tre tyska vänner oss för att ta en heldag i universitetsstaden Oxford.

Vi tog tåget från Paddington ganska tidigt för att ha så mycket tid som möjligt att utforska staden. Här är Marie och Pia.

Det regnade när vi steg av tåget, lite tråkigt sådär, men jag höll humöret uppe ändå för jag älskar att se nya ställen.

Så småningom hittade vi ner till vad som i alla fall verkade vara stadskärnan.

Vi slog oss ner på ett litet café och köpte varsin getostmacka till lunch.

Sen började vi vår utforskning och promenerade förbi massor av gamla byggnader och nya affärer.

Efter ett tag kom vi till ett ställe som såg ut som ett slott, sades vara en kyrka men visade sig vara ett universitet.

Vi bestämde oss för att betala några pund för att få gå in och titta i slottskyrkouniverstitet.

Pia hade nämligen läst att stora salen där inne hade använts till något som lockar oss båda väldigt mycket.

För att vara mer specifik så har de använt salen som Hogwarts matsal under inspelning av den första och andra Harry Potter filmerna.

Vi gick vidare där inne och hittade faktiskt en kyrka där de dessutom hade informationsblad inte bara på tyska utan även på svenska. De påstod att det var ett fel i den svenska texten men jag som hade pratat engelska hela dagen lyckades inte hitta felet.

När vi kom ut på slottsuniversitetsgården så hade himlen spruckit upp och solen lös över små gubbar i hattar som vaktade gården.

Skuggbild, vem tror ni är jag?

Alena och Pia stod och önskade att någon skulle bjuda in dem i internat rummen. Ganska imponerande att det fortfarande är folk som bor och studerar i det där gamla slottet.

När vi kom ut igen hamnade vi på ett helt annat ställe och blev lite vilsna ett tag.

Vi gick förbi grindar, in på små bakgator, förbi ängar...

...och kom tillslut tilllbaka till framsidan där vi gått in tidigare.

Den tyska ligan; Alena, Pia och Marie.

Sen var det dags för afternoon tea på närmsta café.

Med ny energi i kroppen promenerade vi vidare i staden. Ett tag hamnade vi bland lite modernare byggnader...

...men kom snart tillbaka till dem gamla och pampiga. Jag har förresten ingen aning om vad ens hälften av dem används till.

Men vackra är dem i alla fall!

Jag tyckte speciellt om fönstrena och ljuset på den här byggnaden, på motsats sida var en byggnad som vi kikade in igenom nyckelhålet på, där satt massor av studenter på något föredrag eller så.

Medan vi gick omkring där bland gamla byggnader och nya bilar så började det så sakta bli mörkt.

På väg till stationen gick förbi en skylt där det stod "No bicycles" och innanför var fyllt av cyklar, jag kunde inte låta bli att skratta lite och ta ett foto.

Sen fick den dagen vara klar och vi satte oss på tåget hemåt igen, trötta men nöjda.

Gymkort, grammatik och aupairer

Dagarna rullar på och just nu sitter jag nyvaken i familjens soffa. Brukar knappt kännas när jag sovit på dagen men nu blev jag väldigt seg. Ska snart upp och väcka Siri och sen får det bli en kopp te så kanske jag kommer igång igen. Den här veckan har det känts lite som att allt börjar ordna upp sig, jag har tagit tag i dem där sakerna som jag tänkt ta tag i så länge. Jag har skrivit upp mig på ett gym som jag ska iväg och träna på för första gången ikväll. Jag har också anmält mig till en kurs och varit på första lektionen. Tyvärr var det inte alls som jag hade tänkt mig, jag tog Basic English Grammar så hade väl inte direkt trott att det skulle vara den roligaste kursen. Men jag trodde i alla fall att jag skulle lära mig hur man tillämpar grammatiken vilket jag alltid har haft lite svårt för, men det visade sig att vi bara ska lära oss om reglerna. Jag tänkte gå dit imorgon och se om det går att avsluta kursen och få en del av pengarna tillbaka.

En lite mer lyckad sak är att jag stött på två svenska tjejer som bor i närheten. Jag har inte träffat några svenska au pairer på jätte länge och tänkt att jag borde hitta några vänner som bor på gångavstånd eftersom jag nu bara har vänner på bussavstånd. Så i måndags så tog jag Siri till en slags klubb här i närheten och såg en tjej som jag tänkte måste vara svensk. Jag började prata på engelska med henne och snart så visade det sig att jag hade rätt. Igår träffades vi med barnen först på biblioteket och sen i parken och då träffade vi en till svenska som visade sig vara Williams nya au pair. För er som inte vet så umgicks jag massor med hans förra aupair, Amanda, och hon kommer och hälsar på om några veckor också. Ska bli jätte mysigt att henne här! Så nu har jag i alla fall några som jag kan träffa med barnen i parken och hitta på saker med på vardagarna. Idag hade jag förresten playdate med Alena och hennes 2åring Max i wandsworth common.

Nu är Siri vaken, även om det var lite jobbigt att behöva vakna. Vi ska i alla fall hämta Lukas på skolan snart. Ikväll tänkte jag lägga upp bilderna från Oxford.